زمینی

وبلاگ ادبی فرهاد کشوری

زمینی

وبلاگ ادبی فرهاد کشوری

پیشنهاد کتاب خوانی

پیشنهاد کتاب خوانی




  


  رازی در کوچه ها                                                مسئله زن ها بودند


  فریبا وفی                                                         علی صالحی


  نشر مرکز ۱۳۸۶                                                 نشر ثالث ۱۳۸۷


   


    

وقتی رمان یا مجموعه داستانی را می خوانم، اول  دوست دارم زبان اثر یکدست و روان باشد. مثل جاده ای که تو را به جهان داستان می برد بی آن که نگران ریزش بهمن یا فروغلتیدن سنگی از کوه باشی و یا مجبور باشی مانع توی جاده را دور بزنی.


دوم، نویسندگان داستانگو را دوست دارم. نویسندگانی که وقتی داستانی را روایت می کنند، خوانندگان آن چنان در گیر داستان می شوند که پیگیرانه سطرها و صفحه ها را دنبال می کنند.


سومین عامل تجربه ی زیسته ی نویسنده است. البته نویسنده نباید حتما تجربه ی زیسته ی غنی داشته باشد تا اثری خوب وخواندنی بنویسد. اما نویسنده ی با تجربه زیسته ی غنی داستانگوتر است و شناخت عمیق تری از انسان ها دارد.


داستانش حاصل تجربه ای است که ازخانواده و جامعه تا جهان کوچک شده را در برمی گیرد. این  نویسندگان  وقتی به گذشته ها هم نقب می زنند این احساس به من خواننده دست می دهد که داستان به نحوی با ذهنیت و تجربه های زیسته ی کنونی شان نسبتی دارد.

چهارمین عامل تکنیک در خور اثر است.

پنجم: زنده بودن  شخصیت های داستانی.

ششم: ساختار محکم پیوند دهنده ی عناصر و اجزا داستان.


آن چه گفتم مقدمه ای است برای معرفی دو اثری که هم از خواندنشان لذت بردم و هم بعد از خواندن احساس کردم چیزی به من افزودند. این دو اثر رازی در کوچه ها ی فریبا وفی و مسئله زن ها بودند علی صالحی است.


فریبا وفی با توجه به مجموعه ی آثارش از نویسندگان  ماندگار ما ست که به شایستگی راهش را در میان خوانندگان آثارش پیداکرده است. در کارنامه ی درخشانش آثاری چون پرنده ی من، ترلان، رویای تبت، رازی در کوچه ها، حتی وقتی می خندیم، در عمق صحنه و در راه ویلا وجود دارد.


علی صالحی دندان پزشک بوشهری ساکن آبادان با اثر درخشان لکه های گل خوش درخشید. اثری که در جهان از یاد برده ای را به روی خوانندگان اش می گشاید. با دومین اثرش مسئله زن ها بودند نشان داد که با نویسنده ی سخت گیری روبه رو هستیم که خوانندگان اش را دست کم نمی گیرد.



نظرات 1 + ارسال نظر
حمید بهرامی 1389/10/23 ساعت 09:37

آقای کشوری سلام .من معلم دبیرستان یکی از شهرستانهای فارس هستم .کتابهای شما را خواند ه ام .کی ما را داد به باخت و زرتشت را خیلی دوست دارم . خیلی خوشحال شدم که کتابی که دوست داشتم را شما معرفی کرده بودید . کتابهای صالحی هر دو را بارها خواند ه ام محشر است به نظرم آینده خیلی خوبی دارد .به نظرم اطراف شیراز باشد نه بوشهر .خانم وفی هم خوانده ام کارهای قبلیش را اولین فرصت رازی در کوچه ها را می گیرم .بهر حال خدا را شکر که یکی هست که یکبار هم شده اسم کتاب خوبی را می آورد .سربلند و زنده باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد